„Parastas cu punctuație”: poezie, cugetare, simțire
Vineri, 13 ianuarie, a fost zi cu noroc și poezie pentru membrii cenaclului „Alter Ego”, care s-au reunit în sala „Fănuș Neagu” a Bibliotecii Județene „Panait Istrati” Brăila, pentru a sărbători începutul noului an.
Poeta Luminița Dascălu, membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume valoroase de poezie, printre care enumerăm „Rime fragile” (Univers Enciclopedic, 1997), „Condominium” (Brumar, 2008), „Ținutul fratelui mai mare” (Charmides, 2013) și „fiara. nevisătorul. trei” (Cartea Românească, 2018). Textele prezentate în cenaclu sunt inedite, ilustrând continuele căutări poetice ale unui om care trăiește între și în cuvinte, nu numai prin natura profesiei, ci și prin vocația artistică. Titlurile textelor sunt ilustrative pentru acest demers: „Parastas cu punctuație”, „Ca o carte ce-și schimbă autorul”, „la fiecare aniversare pleacă unul”, „visul al treilea din timpul corona”, „la locomotive rebelle”, „Poemul nescris”, „Soția lui Loth” etc.
Parastas cu punctuație
Cred că e un fel de parastas,
Unul mic,
Cel mai mic,
Doar două persoane:
Eu și cu moarta.
Fără neamuri și fără popă.
Ea le ține locul crezând că încă e vie.
Ca la tot parastasul care se respectă,
mănânc și acolo, pe loc
și iau și la pachet.
Și ca la tot parastasul,
tragem bârfe
și râdem.
Eu râd, moarta râde, moartea râde
apoi schimbăm între noi rolurile.
Și iar râdem,
una în locul celeilalte,
una de cealaltă.
În culise, războiul.
visul al treilea din timpul corona
eram toți patru în vizită la castel
eu cristina și cei doi copii ai ei nepoții mei
deodată
cristina s-a schimbat la față mere ia uitați-vă uitați-vă
un fior mi-a străbătut trupul mi s-au înmuiat picioarele
veneau spre noi veseli și foarte colorat îmbrăcați
ei săltau veseli
aveau moriști și baloane și zmee
ea era îmbrăcată în alb
purta o mască albă și
cu un telefon alb ne fotografia cum ne-ar fi-mpușcat
geamăna mea și gemenii nepoților mei
coborau colina din fața castelului cu cerbi
geamăna mea de care eu n-am știut
gemenii lor de care nu știam
dacă această geamănă a existat atâția ani fără să știu
dacă gemenii lor au existat fără să se știe
atunci
e posibil
să mai existe gemeni de-ai noștri de care nu știm
trebuie doar să-i visez și pe ei
Soția lui Loth
spatele ei de piatră
susține spatele meu de carne
ochii ei țintă spre Sodoma
ochii mei țintă spre tine
Prin poeziile sale, Luminița Dascălu dă glas unui lirism cult, foarte bine încapsulat într-o rostire cu rezonanțe gnomice, dar firească, îmbinând în mod ingenios monologul poetic cu inserții narativ-descriptive. Poemele prezentate în cenaclu ilustrează o anumită tendință spre minimalism, păstrând însă, prin forța sugestivă a metaforelor, prin nota de sarcasm și prin cugetări dureroase, un suflu poetic solid, cu rezonanță (Liviu Chifane). Versurile au o putere și o simțire aparte, din alte literaturi, cu o voce puternică, ce știe să contopească în materia lirică esențe subtile precum umorul inteligent, englezesc (Armanda Filipine). Este o poezie care se citește în etape, pe niveluri de interpretare, conturând o dramă personală, un adevărat dosar de existențe în care moartea devine o paradigmă, un alter ego al individului (Liliana Toma), o experiență personală, exploatată la nivel poetic prin surprinderea legăturii dintre imanent și transcendent (Adrian Victor Vank). Se simte în fiecare nervură o voce delicată, sensibilă, care atinge resorturile intime (Camelia Chirchiboi) și reflectă realitatea într-un mod deopotrivă lucid, crud, dar și sensibil, imaginativ, liric; un stil personal, care are un impact puternic asupra cititorului (Dragoș Voicu). Viața pare surprinsă prin ochii unui înțelept cu o deosebită mobilitate intelectuală, care contemplă sensurile existenței (Gabriela Petre).
În mod inevitabil, predilecția temei morții în poemele Luminiței Dascălu a stârnit o adevărată dezbatere cu rezonanțe mioritice, lunecând spre istorisiri „mortuare” cu o doză consistentă de umor negru românesc. Profitând de ocazie, scriitorul Vergil Matei a lecturat povestirea „Veșnicesc ținându-se de mână” din volumul „Întâmplări de peste zi”.
Adrian Victor Vank (căruia i-am urat „La mulți ani cu inspirație și condei bogat!” pentru 15 ianuarie) ne-a vorbit despre noul său roman, intitulat „Fragmentarium”, pe care l-a finalizat după nouă luni de muncă asiduă, urmând ca în cadrul viitoarelor întâlniri să ne vorbească mai pe larg despre acesta și să ne și lectureze câteva fragmente.
Apropierea zilei de 15 ianuarie a fost marcată printr-un medalion „Mihai Eminescu”, în cadrul căruia a fost cinstită, prin lecturi, cântece și mărturisiri personale, personalitatea „poetului nepereche”. Iulian Mitof a citit poezia intitulată „Eminescul” iar Liliana Toma a marcat momentul prin poemul „Slove pe altarul vremii”. Camelia Cornelia Neacșu ne-a oferit un episod memorialistic, evocând cu nostalgie și emoție primul contact cu poezia „Scrisoarea I”, într-un comentariu personalizat. Camelia Chirchiboi și Luminița Dascălu ne-au (în)cântat pe versurile eminesciene, acompaniate de vocea de bariton a domnului Ion Măgeanu, pentru ca apoi, de la distanță, Silviu Dachin să ne transmită un mesaj emoționant prin intermediul unui material video.
Vineri, 27 ianuarie, ne vom apleca asupra textelor lui Dragoș F. Voicu.
Liviu Chifane